Jak niedobór snu wpływa na emocje?

Jak niedobór snu wpływa na emocje?
Credit of The Featured Image

Brak snu, a nasze emocje

Od jakiegoś czasu borykasz się z rozdrażnieniem i smutkiem? Możliwe, że Twój organizm zaczyna być zmęczony… Zobacz, co dzieje się z Twoimi emocjami, gdy za mało sypiasz. Zapraszamy do krótkiej lektury!

Czy bezsenność ma wpływ na emocje?

Czy po nieprzespanej nocy zdarzyło Ci się zupełnie inaczej postrzegać otaczający Cię świat? To normalne. Kiedy brakuje nam snu, zaczynamy śnić na jawie- ludzie i przedmioty stapiają się z tym, co skrywamy wewnątrz siebie i tworzą dziwaczną iluzję. Kiedy jesteś niewyspana, stajesz się obojętna na sygnały przekazywane przez otoczenie. Co ciekawe, ciągły brak snu może prędzej czy później prowadzić również do… agresji. Sen jest jedną z naszych podstawowych potrzeb i działa tak samo jak jedzenie- kiedy go brakuje, stajemy się mniej ludzcy.

Twój niespokojny sen odzwierciedla Twoje problemy- zarówno ze zdrowiem psychicznym, jak i fizycznym. Niedobór snu sprawia, że wszystkie emocje docierają do Ciebie nieco później. Utrzymywanie takiego stanu przez dłuższy czas może prowadzić do stanów depresyjnych. Zanim zaczniesz się martwić, powinnaś zastanowić się, czy takie sytuacje zdarzają Ci się wyjątkowo, czy może cierpisz na chroniczny brak snu.

Weź pod uwagę, że ilość przespanych godzin, które dla innej osoby są wystarczające do utrzymania dobrej kondycji, w Twoim przypadku mogą oznaczać niebezpieczny niedobór snu. Zbadaj dokładnie, jaka ilość przespanych godzin sprawia, że jesteś efektywna i pełna energii następnego dnia i staraj się wdrożyć w życie zdrowy nawyk regularnego sypiania.

Jak niedobór snu wpływa na nasz stan emocjonalny?

Dla Twojego organizmu sen to doskonały sposób na regenerację. To właśnie w nocy odpoczywa również Twoja zmęczona, pełna problemów głowa. W tym czasie „naprawiasz” wszystko, co wydarzyło się w ciągu dnia i przygotowujesz się na nowe wyzwania.

O tym, że problem niedoboru snu zaczął Cię przerastać, poznasz po kilku sygnałach, jakie wysyła do Ciebie organizm. Pierwszym z nich są zaburzenia równowagi emocjonalnej- jeśli nie jesteś w stanie zdobyć się na spokojną rozmowę i wszystko załatwiasz za pomocą krzyku i łez, pora udać się do lekarza. Twoich reakcji nie musi usprawiedliwiać problem, z którym się zmagasz.

Możliwe, że skrajne emocje są spowodowane właśnie brakiem wypoczynku w prawidłowych ilościach. Drugi sygnał to brak czujności na bodźce- dotyczy to zarówno codziennych czynności, jak i ważnych spraw. Trzecim znakiem jest niemożność podjęcia szybkiej decyzji w wielu dziedzinach życia. Brak koncentracji paraliżuje i sprawia, że nie jesteśmy w stanie „trzeźwo” myśleć. Przez niewyspanie podejmujemy również wiele złych decyzji.